Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Betulkah Amalkan Minyak Zaitun Menggemukkan?

Amalkan Minyak Zaitun Menggemukkan, Betul ke?

 

Fakta yang perlu kita semua ketahui adalah..  minyak zaitun tetap menggemukkan macam minyak lain. Cuma tiada kolesterol. Bagi mereka yang sangat risau terhadap berat badan, pengambilan makanan yang berlemak haruslah diberikan perihatian. Terutama mereka yang mudah gemuk secara genetiknya dan tidak melakukan kerja-kerja yang berat.

Ada individu yang memang ‘mudah gemuk’ dan apabila dilihat gambar keluarga, kebanyakan adik beradik yang lain semuanya berbadan besar. Tetapi mereka sihat. Ini disebabkan factor genetic atau keturunan yang mengganggu proses metabolisme, sehinggakan walaupun mereka makan hanya sedikit tetapi masih terdapat penambahan berat yang ketara.

Mereka yang tidak melakukan kerja-kerja berat juga menyimpan lemak apabila gula yang terhasil dari pengambilan karbohidrat akan disimpan sebagai lemak di dalam sel-sel lemak.

 

kuruskan badan dengan khasiat minyak zaitun

 

Apa Cara Terbaik Amalkan Minyak Zaitun?

Jadi pengambilan makanan yang berkalori tinggi boleh menyebabkan pengumpulan lemak dalam tubuh.

Lemak adalah sumber tenaga yang banyak. Satu gram lemak menghasilkan 9kcal, berbanding dengan satu gram karbohidrat atau satu gram protein menghasilkan hanya 4 kcal.

Oleh itu untuk mengurangkan berat badan, kita harus melakukan aktiviti fizikal bagi menggalakkan pembakaran lemak. Paling kurang adalah aktiviti berjalan.

Jika kita mengambil lemak sihat, kita memperolehi kebaikan minyak itu yang bersifat antioksida kita juga memperolehi tenaga yang banyak. Jadi kita dapat elakkan pengambilan karbohidrat ringkas. Kita harus mengambil lemak sihat 25-30% dari jumlah keseluruhan tenaga dalam makanan dalam sehari.

Jika kita mengambil karbohidrat ringkas kita hanya memperolehi tenaga dan ia mudah disimpan sebagai glycogen dan lemak jika tidak digunakan untuk pergerakan aktiviti.

Satu perkara yang kita perlu tahu bahawa minyak zaitun adalah minyak yang mempunyai rantai fatty acid atau triglyceride chain yang tidak terlalu panjang. Jadi ia dijadikan tenaga dengan cepat untuk digunakan dan tidak mudah disimpan sebagai lemak dalam tubuh.

Minyak zaitun mempunyai bilangan atom karbon sebanyak 13-20 dalam bentuk oleic, linolenic dan linoleic fatty acid. Ia masih memberikan tenaga yang segera kerana mudah dimetabolismekan. Ia termasuk dalam kategori Long Middle Chain Triglyceride. Sumber minyak ini dari tumbuh-tumbuhan.

Berbanding dengan minyak kelapa yang dikenali sebagai minyak yang Middle Chain Triglyceride (MCT) dalam bentuk lauric acid. Ia mempunyai bilangan rantai atom karbon sebanyak 6-12. Minyak jenis MCT ini memberikan juga tenaga dengan segera.

Minyak yang mempunyai rantai karbon yang melebihi dari 20 menghasilkan tenaga yang lebih lambat dan mudah disimpan sebagai lemak. Minyak begini disebut sebagai Very Long Triglyceride Chain. Sumber minyak jenis ini adalah dari haiwan.

Kebanyakan sel dalam tubuh menggunakan sama ada glukosa atau fatty acid sebagai tenaga. Terutama sel-sel jantung dan otot pula lebih menggunakan fatty acids sebagai tenaga. Sel-sel otak juga akan menggunakan fatty acid sebagai jaminan bekalan tenaga yang kedua jika mengalami kekurangan gula.

Kesimpulannya minyak zaitun menghasilkan tenaga yang segera, dan kita juga mendapat manfaat dari sebatian antioksida di dalamnya. Satu sudu minyak zaitun membekalkan 150 kcal, cukup untuk tenaga sepanjang hari.

Saya selalu mengambil sesudu minyak zaitun OLIVIE setiap pagi dan malam. Rasa lebih sihat dan bertenaga.

Credit to: Dr Zubaidi Hj Ahmad
1 Sept 2018

Jenis-jenis minyak zaitun.. https://www.hazurahashimbani.com/kenali-6-jenis-minyak-zaitun/

 

Leave a Reply


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.